Thursday, December 3, 2009

Merancang hidup kita dengan DOA



Rasulullah s.a.w pernah menyebut tidak merubah ketetapan Allah s.w.t kecuali dengan kekuatan doa. Ini menunjukan bahawa doa mempunyai kekuatan yang luar biasa. Sebagaimana yang kita selalu dengar doa juga merupakan senjata orang-orang mukmin.

Sesungguhnya beruntunglah orang-orang yang diberi dan merasai kenikmatan berdoa. Melalui berdoa seseorang itu dapat mengenal kekecilan dirinya sebagai makhluk dan dapat mengenal kekuasaan Maha Penciptanya iaitu Allah s.w.t. Dengan berdoa seorang muslim akan lebih yakin dan optimis dalam mengharungi hidupnya di dunia ini. Doa jua merupakan sebuah peancangan yang harus dicapai.

Dengan itu, ia akan selalu mempunyai perancanaan dan langkah-langkah sebagaimana terungkapkan dalam doanya. Lebih besar lagi, dengan doa seseorang dapat merasakan kemesraan yang lebih dalam dengan Yang Maha Kuasa, yang kemudian akan mempengaruhi rasa ketenteraman dan kedamaian yang luar biasa.

Oleh itu, sebaik-baik doa adalah berdoa dengan doa-doa yang dituntunkan oleh Allah s.w.t melalui al-Quran dan membawa maksudnya hingga ke hati kita. Seterusnya doa-doa yang diajarkan oleh Rasulullah s.a.w. melalui sunahnya . Boleh juga berdoa dengan bahasa komuniksi apa pun namun yang penting ianya lahir dari keyakinan dan kecintaan kepada Allah s.w.t.

Sebenarnya, doa yang paling penting bukanlah banyaknya ijabah (terkabulkanya doa), tetapi bagaimana kebiasaan doa seseorang dapat mempengaruhi tingkahlaku, tingkahlaku seorang muslim yang mana apakah doanya dapat membawa kepada kenteraman batin, dapat menumbuhkan dan mengembangkan perkara ke arah yang lebih positif, meningkatkan produktivitinya, dan meningkatkan kemesraan dengan Allah s.w.t. pencipta kita.

Perlu kita ingat bahawa Allah tidak memerlukan doa dari kita, namun dengan berdoa membuatkan dan menunjukan kita bergantung padaNya.

Mungkin ada yang menyatakan “doa tu tuk orang yang lemah dan orang yang tengah susah je”. Sebenarnya tidak!!. Dan apabila kita ditimpa sesuatu kesukaran , kita akan berdoa. Itu adalah sesuatu yang biasa dan digalakkan supaya kita kita tidak leka dengan tanggungjawab kita sebagai seorang hamba. Tidak kiralah samada senang atau pun susah kita digalakkan berdoa.

Doa adalah keperluan bagi manusia agar dekat dengan Pencipta yang akan membuat suatu kekuatan yang dapat menjaga diri dari kita dari sifat kesombongan, dan kakuatan yang terjaga dari rasa lemah diri.

.

0 comments:

Post a Comment