Wednesday, July 29, 2009

RESTORAN ORANG ISLAM TIDAK SEMESTINYA HALAL



Sudah lama tidak ku jenguk ruangan usang ini. Kesibukan dunia kadang kala membuatkan jari ini sungguh lokek untuk menari. Namun dalam kesibukan mencari bahan untuk menyiapkan ‘assignment’ yang di berikan sempat untuk ku mengintai satu ruangan tentang makanan HALAL.

Mencari yang HALAL itu fardhu untuk umat Islam. Jadi dengan petikan dibawah ini sedikit sebanyak dapat membantu kita mencegah dari melakukan kesilapan.

KUALA LUMPUR-Makanan yang disajikan di restoran orang melayu tidak semestinya memenuhi standard sijil pengesahan halal Jabatan Kemajuan Islam Malaysia (JAKIM).

Demikian tegas pegarah Hab HALAL JAKIM ,Che Mamat ketika menerangkan ciri-ciri piawaian halal penilain J
AKIM yang ketat.


Keraguan ini timbul kerana kemungkinan proses penghasilkan produk makanan itu menyalahi prosuder pensijilan halal Malaysia yang telah ditetapkan atau terdapat perkara atau cara pengendalian yang meragukan daripada segi syarak.

Menurut beliau,penilain halal yang digariskan kerajan sangat tinggi dan teliti produk yang dihasilkan pengusah benar-benar halal.

Kami mempunyai garis panduan yang telah ditetakan untuk pengusaha produk makanan untuk mendapat jaminan halal Jakim tidak kira dia islam atau tidak.

Maka sesiapa sahaja yang memohon perlu memenuhi penilaian kualiti sijil pengesahan halal yang ditetapkan dan akan tertakluk di bawah pemantauan JAKIM serta Akta Perihal Dagangan 1977 Perbahasan Halal tegasnya.

Tambah Che Hassan, ciri-ciri penilaian JAKIM melibatkan produk makanan dan miuman,barangan gunaan, premis makanan dan rumah sembelihan adalah pada tahap yang tinggi tanpa kompromi.

Bagaimanapun katanya, jika ada pihak lain mengeluarkan sijil penilaian akuan permis halal kengmungkinan beralku penyelewengan.

Berbanding sijil penilain halal lain, kemungunkinan ia tidak tertakluk di dalam akta prosuder yang ditetapkan kerajaan selain mempunyai agenda tersembunyi untuk mendapatkan keuntungankatanya kepada KOSMO ketika dihubungi di sini semalam.

Che Hassan menjelaskan sijil pengesahan JAKIM adalah satu pilihan dan bukan satu kewajipan bagi pengusaha produk makanan untuk mendapatkannya.

Sekiranya pengusaha pengusaha produk makanan memohon sijil halal maka pengesahan pemantuan dan kualiti halal produk tersebut akan dipelihara kualitinya setiap masa.


KOSMO 10/04/06
http://www.muslimconsumer.org.my/ppim/news

1 comments:

مسافر کربلا said...

thanks for adding my blog to your link list
mosaferkarbala@gmail.com
islamicwallpers.blogspot.com

Post a Comment